3/16/2018

Walter Gropius, Märzgefallenendenkmal, 1920-1922


studio Waltera Gropiusa, Pomnik pamięci robotników zabitych podczas Marca 1920 roku (Märzgefallenendenkmal); 1920-1922
źródło: wikimedia.org

Pomnik został zaprojektowany przez studio Waltera Gropiusa jako monument upamiętniający ofiary zamieszek podczas puczu Kappa-Lüttwitza w Berlinie oraz stłumienie robotniczych strajków w Zagłębiu Ruhry na wiosnę 1920 roku. Projekt został nagrodzony w konkursie ufundowanym przez weimarski Kartel Związkowy (Weimar Gewerkschaftskartell) – autorem koncepcji był sam Gropius, model wykonał Fred Forbát.

Sam szkic tej realizacji został wykonany już w roku 1919, pod wpływem kontaktów Gropiusa z grupą Die Gläserne Kette (Kryształowy Łańcuch). Z formalnego punktu widzenia, formuła grupy opierała się na wymianie korespondencji pomiędzy jej członkami, zainteresowanymi koncepcją totalnych dzieł sztuki, architektury kryształowej oraz formowaniem teorii architektury ekspresjonistycznej – głównie autorstwa Bruno Tauta. Stąd też inna nazwa grupy „Korespondencja Utopijna”. Jak podają badacze, bezpośrednią inspiracją dla formy pomnika był szkic wykonany przez Karla Schmidta-Rottluffa. W odpowiedzi na konkurs, Gropius zdecydował o użyciu projektu, który od tej pory miał mieć jawnie polityczny charakter.

Walter Gropius, szkic do Pomnika, 1919
źródło: thecharnelhouse.org

studio Waltera Gropiusa, model Pomnika (Märzgefallenendenkmal), ok. 1920
źródło: artnet.com 

Pomnik odsłonięto 1 maja 1922 roku na głównym cmentarzu Weimaru. Data nie była przypadkowa – w końcu „Święto Pracy” to de facto Międzynarodowe Święto Proletariatu, ustanowione na pamiątkę strajków robotniczych w Chicago z 1886 roku. U współczesnych pomnik wzbudzał kontrowersje – poprzez swoją trudną, abstrakcyjną formę oraz polityczny wydźwięk. Kilka lat później, po dojściu Nazistów do władzy monument stał się ucieleśnieniem „sztuki zdegenerowanej” – nie dość, że był zaprzeczeniem narodowosocjalistycznych idei sztuki, to i upamiętniał ofiary, które dla nowych rządzących nie były warte wspomnienia. W 1936 roku podjęto decyzję o wysadzeniu pomnika.

Dziesięć lat później, w 1946 roku monument odbudowano w niemal identycznej formie. Podobnie oryginałowi, odtworzono go z betonu. Natomiast sam oryginalny projekt z 1920 roku zakładał użycie wapienia. Dla projektanta ten właśnie budulec miał ścisły związek z koncepcjami bauhausowskimi – w tym: z promowaniem wiedzy lokalnych rzemieślników i materiałów pochodzących z okolic planowanych realizacji. Niestety, z powodu skromnego budżetu ten radykalny koncept musiał ulec znacznym zmianom. Zdecydowano się na tańsze rozwiązanie: betonowy szkielet konstrukcji miał zostać obłożony wapiennymi okładzinami (później piaskowcowymi). Wskutek tych zmian Gropius zdecydował się przeprojektować wstępny koncept – powiększył go i wzmocnił jego dynamikę – w końcu nie projektował już piaskowcowego monumentu. Jednak nawet to rozwiązanie okazało się zbyt drogie – ostatecznie zdecydowano się na beton, materiał wówczas postrzegany jako bardzo awangardowy i odpowiadający charakterem nowemu myśleniu o architekturze i rzeźbie. Mimowolnie, betonowy monument ku czci robotników był w latach 20. i 30. nieporównywalnie bardziej radykalny, niż ten, który mógłby zostać wykonany z piaskowca.

Jak zaznacza Adrian Forty w książce „Urban Memory: History and Amnesia in the Modern City”, sam stosunek Nazistów do betonu był ambiwalentny – z jednej strony zaznaczano jego nienaturalność, wręcz „aniemieckość” (unGerman); z drugiej postrzegano jako materiał, który jest wynikiem geniuszu ludzkiego. Rzecz jasna – tego niemieckiego. Jednak w kontekście pomnika Gropiusa, materiał z jakiego go wykonano był jawnym objawem „degeneracji".

Podczas odbudowy w 1946 roku, stosunek do betonu, zwłaszcza w krajach, które znalazły się w zasięgu wpływów ZSRR, był entuzjastyczny. Materiał ten stał się symbolem nowych czasów, budowano z niego chętnie i często – pomijając sprawę jego niskiej ceny, zwracano uwagę na jego jednolity, „kolektywny” charakter. Dla odbudowujących stało się oczywistym, że Pomnik musi być betonowy.

Tatsuya Krause - odbudowany Pomnik, 1946 - stan z 2011 roku
źródło: flickr.com
________________________

Bibliografia:
Urban Memory: History and Amnesia in the Modern City, red. Mark Crinson, 2005, s. 75-98.
Gilbert Lupfer, Paul Sigel, Gropius – 1883-1969. The Promoter of a New Form, 2004, s. 31.

Natomiast o tle historycznym puczu przeczytać możecie np. w tym miejscu

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz